„Белградска трилогия“ – орисията да станеш емигрант
С две премиерни представления на 14 и 15 март габровският театър представи най-новата си постановка „Белградска трилогия“. Създадена е по едноименната пиеса на сръбската писателка и драматург Биляна Сръблянович. Режисьор на спектакъла е Ана Батева, която е и преводач на текста.
В представлението участват актьорите от габровската трупа: Светослав Славчев, Димо Димов, Петко Койчев, Адриана Димова, Таня Йоргова, Поля Йорданова, Найден Банчевски, Анатолий Ставрев, Любомира Башева и Марио Василев.
В постановъчния екип влизат: Гергана Лазарова-Рънкъл – сценография и костюми, Стефан Здравески – музика, мултимедия и видеозасенмане, Христо Христов – плакат и дизайн, Росина Пенчева – фотограф и Валери Радев – помощник-режисьор.
Написана през 1995 г., пиесата остава актуална и до днес с темите, които разглежда и въпросите, които поставя. Затова Ана Батева се впуска да ги изследва: емиграцията на млади хора, напускането на родната страна, дом и семейство, психологическите последствия от това, реализацията им в чужбина и доколко това ги удовлетворява, пропуснатите възможности в личен и професионален план за всеки един от героите.
Паралелно се развиват три сцени в действието. Те се случват в три отделни страни в навечерието на новогодишната нощ. Всяка от сцените разглежда отделни съдби с различни герои. Свързва ги общото разочарование между очакванията им за успех и новия живот в чуждата страна, страхът от непознатото и съмнението за избора, който са направили. За някои от героите този избор е бил предпоставен, външно вменен, направен от някой друг вместо тях самите. Това поражда конфликтни ситуации, които чакат най-малкия повод, за да превземат привидно устроеното им битие.
Интересна от сюжетна гледна точка, е темата за вътрешното емигрантство, ако може така да се нарече. Това е второто поколение емигранти, които не се чувстват на мястото си в новата родина, независимо, че там са родени. Те търсят начини да се припознаят със сънародниците от държавата на своите родители. Умишлено отричат предоставените им възможности в тяхната родна среда. За тях е по-важно да се отличат и разграничат от естественото си обкръжение, в името на запазването на родовата си принадлежност. Чувството за национално единство и интегрираност е заменено с тъга и издигане в култ на родовото, на националността, от която произхождат родителите им.
Като режисьор Ана Батева умело изследва тези два еднотипни, но различни по посока емигрантски потоци на очужденост, вътрешна душевна борба, обреченост и липса на личностна удовлетвореност.
Сценографията е умишлено подбрана, за да служи еднакво на паралелно случващите се три истории. Сценичната среда е организирана по един и същ начин. Променя се ъгълът на възприемането ѝ от публиката спрямо конкретната история, която върви като действие. Декорите са семпли и изчистени от излишна пищност, което подхожда на цялостното внушение за душевната нищета в живота на емигранта. Костюмите са съобразени със социалния статус и битовата реализация на героите в новата страна.
Заслужава внимание финалната сцена и мултимедийното послание от екипа на постановката. То е към всички зрители – общество, управници, млади хора и бъдещи емигранти. Следващото представление на „Белградска трилогия“ ще бъде на 28 март 2022 г. от 19.00 часа на сцената на габровския театър.